Gluténmentes lisztek az inzulinrezisztenciás diétában

Magyarországon is egyre nagyobb az inzulinrezisztenciával küzdők száma, ami egy nagyon szigorú, folytonos számolással járó diéta. Sok esetben bonyolítja a helyzetet, ha az IR mellé még gluténérzékenység is párosul.

Az inzulinrezisztencia a szénhidrát-anyagcsere zavarának első megnyilvánulása, a II-es típusú cukorbetegség előszobájának is szokás nevezni. Sokan ’divatnak’ tartják ezt a fajta diétát is, de ha a tünetek ellenére nem kezelik, súlyos következményei lehetnek. Az IR lassan, de érezhetően rosszabbodhat, ha nem kezelik. Megfelelő diétával azonban nagy eséllyel visszafordítható. Éppen ezért nagyon fontos, hogy figyeljük a testünk jelzéseit, és ha gyanús tüneteket tapasztalunk (pl. verejtékezés, remegés, farkaséhség, idegesség, szorongás, gyengeség, zavart tudat, gyengeség, szédülés), azonnal forduljunk szakemberhez.

Az IR-diéta (diéta=étrend) alapjai:
–    napi átlag 160 g szénhidrát fogyasztása
–    ennek nagy része lassú felszívódású ch, kevesebb része gyors
–    az étkezéseket 5-6 részre kell felosztani
(a konkrét diétát egyeztesd a dietetikusoddal)

Nem elég tehát, hogy folyamatosan számolni kell a szénhidrát mennyiségét, még arra is figyelni kell, hogy lassú vagy gyors felszívódású-e. Van egy barátnőm, mesélte, hogy amióta IR diétázik úgy kell magába tömnie az ételt, még is fogy mellette. Ezt azért írom le, hogy senki ne higgye azt, hogy ez a diéta a koplalásról szólna. Nem. Sőt. Fegyelmezett, tudatos tervezett életmódot követel, és 2-3 óránkénti rendszeres evést.

Normál esetben a teljes kiőrlésű, vagy durum liszteket javasolják az IR-eseknek, de mi a helyzet akkor, ha valaki e mellé  gluténérzékeny is.

Illetve mit egyen az, aki változatosabbá szeretné tenni a diétáját?

Lassú felszívódású gluténmentes alaplisztek a hajdina, a köles, a barna rizsliszt, a teff, cirok, zabliszt, zabpehely. Ezek szemes formái, a quinoával, az amaránttal kiegészítve.

A gluténmentes alaplisztek azonban csak ritkán használhatók önmagukban. Ha süteményt, tésztát, kenyeret szeretnénk sütni, akkor ezek megfelelő kombinációjára lesz szükségünk, amiket sikérhelyettesítőkkel (útifűmaghéj liszt, konjak liszt, guar gumi, xantan gumi), és rostokkal kell, érdemes felturbózni.

Sajnos azt kell, mondjam, hogy számos lisztkeverék keményítők, és fehér rizsliszt, kukoricaliszt keverékei, amik nem fognak megoldást jelenteni neked.

Megtalálni az optimális megoldást óriási kihívás. Éppen ezért azt javaslom, hogy a hosszadalmas és pénznyelő sikertelen próbálkozások helyett használj speciálisan kifejlesztett gluténmentes célliszteket.

A Hadarik Rita gluténmentes céllisztek (a linzer, és a 10 perces fánk kivételével) nagyobbrészt lassú felszívódású lisztekből készülnek, és IR diétába is illeszthetők (lásd. >>>Zentai Andrea dietetikus írását<<<).

Ezek a lisztek óriási segítséget jelenthetnek Neked abban, hogy körömrágás nélkül, pikk-pakk készíthess a diétádnak megfelelő tésztákat. A sikerélmény garantált!

Hogy te olyan jókat hallottál a Hadarik Rita linzer és 10 perces fánk lisztkeverékekről is! Módjával, és tervezetten ezeket is fogyaszthatod, hiszen az IR diétában is vannak olyan étkezések, amikor megengedett egy kevés gyors felszívódású szénhidrát (pl. egy kiadós edzés után).

Forrás: https://www.allergiakozpont.hu/hirek/mivel-fozzon-ha-inzulinrezisztencias-es-glutenmentes-etrendet-is-kell-tartania
Írta | 2017-12-19T18:40:07+00:00 2017. december 19.|1 hozzászólás

Egy hozzászólás

  1. […] TIPP: Oszd le ezt az adagot kisebb porciókra (5-6 db), s csomagold el légmentesen. Tarts magadnál mindig egy zacskóval, így nem érhet sehol sem váratlanul az éhség. A gluténmentes grissini ráadásul >>IR barát<<. […]

Hagyj üzenetet

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.